Doplňkové činnosti a aktivity
Naše škola se snaží využívat potenciál
svých pedagogů a zařazuje do své vzdělávací nabídky i aktivity, které rozvíjejí
zájmy a schopnosti dětí a přitom nenarušují běžný režim.
Mezi tyto aktivity patří:
Hra na zobcovou flétnu - Pískání pro
zdraví - paní učitelky Iva Rodinová a Iveta Adamcová
Hra pod vedením učitelek v průběhu dne dle
možností a zájmu dětí. Hra na flétnu umožňuje provádět speciální dechová
cvičení a předcházet tak respiračním nemocem, zejména v zimním období.
Velký význam má hra na flétnu i pro děti s problémy v oblasti
jemné motoriky. Pomáhá v nápravě koordinace činnosti obou rukou, spolu se
zrakovou kontrolou. Děti jsou motivovány tím, že se naučí zapískat několik
tónů, krátkou melodii, zlepšuje se tak i jejich sebevědomí a psychika.
Zároveň se děti naučí zahrát základní tóny a na závěr školního roku dovedou
zahrát jednoduchou písničku. Flétny máme k dispozici na 3. třídě.
Přemýšlím a tvořím - paní učitelka Bc. Lenka Šteslová
Aktivity na rozvoj dětské fantazie, logiky, jemné motoriky (polytechnická výchova).
Sportovní hry pro předškoláky - Bc. Jitka Urbanová
Rozvíjení pohybových
dovedností a tělesné zdatnosti dětí hravou formou.
Hrajeme si s pohádkami - Bc. Lada Buncová
Hry a cvičení zaměření na rozvoj rétoriky, motoriky, vyjadřovacích schopností, fantazie a vystupování před kolektivem.
Zpívánky - Ilona Skřivanová
Zpěv, tanec a hry se zpěvem.
Další činnosti: v průběhu školního roku organizujeme
i celou řadu dalších doplňujících aktivit pro děti, které naplňují záměry
předškolního vzdělávání. Tyto aktivity rozšiřujeme dle nabídky a zájmu dětí i
rodičů. Těmto aktivitám přizpůsobujeme režim dne ve škole.
- kulturní akce - návštěva divadla, sférické
kino, lidová knihovna
- exkurze - k hasičům, záchranářům, na
dětské oddělení nemocnice, farma, psí útulek, zahradnictví, knihovna apod.
- účast na různých soutěžích - výtvarných
(Naše město), sportovních (olympiáda), hasičských, ve cvrnkání kuliček apod.
Vedeme děti k soucítění
s potřebnými a účastníme se různých charitativních akcí - Větrníkový den
(pro děti s cystickou fibrózou), fond Sidus (podpora vážně nemocných dětí)
a především se snažíme pomáhat našim nejbližším. Organizujeme i další společné akce a
výlety dle nabídky cestovní kanceláře Trysk. Rodiče i zaměstnanci školy přicházejí
s dalšími nápady, které obohatí naši výchovně vzdělávací činnost, a my se
je snažíme uvádět do praxe.
Cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
Za nejobecnější cíl předškolního
vzdělávání pokládáme dovést dítě k tomu, aby na základě optimálního
rozvoje svých individuálních předpokladů získalo základy klíčových, tzn. pro
život důležitých kompetencí (např. základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu,
pro schopnost být samo sebou a zároveň se umět přizpůsobit životu
v sociální komunitě, v kulturní a multikulturní společnosti).
Dílčí cíle:
Samotný obsah předškolního vzdělávání je strukturován do pěti oblastí:
- Dítě a jeho tělo - oblast
biologická
- Dítě a jeho psychika - oblast
psychologická
- Dítě a ten druhý - oblast
interpersonální
- Dítě a společnost - oblast
sociálně-kulturní
- Dítě a svět - oblast
environmentální
Všechny oblasti jsou vzájemně propojeny,
ovlivňují se, navazují na sebe, někde se i překrývají a doplňují se. Konkrétní
činnosti a podmínky jsou zakotveny v třídních vzdělávacích
programech.
Metody a formy předškolního vzdělávání:
Nejobecnější metodou, čili cestou
k naplňování cílů je veškerá komunikace a interakce mezi dětmi a
zaměstnanci školy. K naplňování dílčích cílů a konkrétních záměrů lze
zvolit metody založené např. na prožitku, na hře, na vzoru, na komunikaci, na
tvoření, na pohybu, experimentu apod. Organizační formy dne co nejvíce
přizpůsobujeme dětem, aby v mateřské škole cítily jistotu a bezpečí. Formy
vzdělávání mají nejen svůj přínos, ale i svá rizika, se kterými je nutno
počítat dopředu a vyvarovat se jich.
Mezi základní formy předškolního vzdělávání patří:
- volná hra
- řízená činnost
- stravování
- odpočinek a hygiena
- pobyt venku
- rituály
- cvičení
- a jiné nepravidelné činnosti