Březen
Milé děti, vážení rodiče,
nastupuje měsíc březen a s ním integrovaný blok: Slunce svítí, jaro je tu, kytička se hlásí k světu
Záměrem bloku je přiblížit dětem probouzení přírody v blízkém
i vzdálenějším okolí školy či domova. Během pobytu venku
budou děti pozorovat změny v přírodě, poznávat charakteristické znaky jara, pozorovat klíčení a růst
rostlin, které si samy zasejí nebo zasadí, vznik nového života - při návštěvě
domácí farmy (tip na vycházku - farma nad sídlištěm Skalka).
Pomalu se již blíží i zápis do 1. třídy a my se snažíme, aby děti zvládly správný úchop psacího náčiní. Přinášíme Vám proto názorný metodický postup, jak správný úchop procvičovat:
https://predskolniporadna.cz/8-tipu-pro-spravny-uchop/
Dále doporučujeme s dětmi opakovat:
jméno a příjmení, adresu bydliště, barvy, číselnou řadu 1 - 10, správné názvy geometrických tvarů - kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník; nakreslit postavu (sebe, kamaráda, maminku atd.), opakovat známé básničky a písničky, tleskat do rytmu, hledat rýmy, hledat slova na určitou hlásku (m - maso, mouka,...), na jakou hlásku začíná slovo, jaká hláska je na konci slova; procvičovat zavazování tkaniček.
Pokud budete mít zájem o tištěné materiály, po domluvě (e-mail) budete mít možnost si je u nás vyzvednout (vždy v pondělí od 9:00 - 11:00)
Jarní hra pro všechny děti
Hru si můžete vytisknout a zalaminovat
Téma k procvičování 22. 3. - 26. 3.: Týden s knihou
Děti se seznámí s literaturou, naučí se rozlišovat prózu, poezii, pohádku klasickou i veršovanou, seznámí se s některými ilustrátory. Prostřednictvím četby a poslechu si rozšíří svoji slovní zásobu, seznámí se s novými slovy, zdokonalí se ve vyjadřování myšlenek a artikulaci, a také v rozvoji své fantazie.
Nabídka činností:
- vyprávění krátkého příběhu (pohádky), souvislé vyjadřování
- řazení knih podle velikosti - menší, větší..., jaký mají tvar
vyprávění nad knihou
- rozlišování prózy a poezie, porovnání pohádky veršované a klasické
- seznámení s pojmy spisovatel a ilustrátor
- seznámení s některými ilustrátory - H. Zmatlíková, J. Lada, J. Trnka...
moje nejoblíbenější knížka, seznámení s pravidly, jak se staráme o knihu, šetrné zacházení s ní
- četba pohádky, převyprávění děje
poznávání známých pohádek podle úryvku
- vymýšlení slov, která veze vláček
- seznámení s novými básněmi - Abeceda, Hrajeme si s knížkami
- písničky z pohádek: https://www.youtube.com/watch?v=jLG1ILNKQp0
- písnička: Honza a Zlatovláska
- pozorování a pojmenovávání známých budov v okolí, procvičování prostorových pojmů - za, před, vedle, nad....
házení a chytání míče, hod horním obloukem na cíl
- procvičování orientace v přírodě, běh mezi překážkami
- kresba pohádky "O řepě"- lidská postava, zvířecí postava: hlava, trup a končetiny, pojmy: první, poslední, před, za.., počítání 1-6
kresba (ilustrace) leporela nebo výroba vlastní obrázkové knížky
- řešení labyrintu: Najdi cestu v bludišti
- zrakové rozlišení a orientace na čtvercové síti: Kobereček pro kočičku
- hledání dvou stejných obrázků: Hledáme ztracená dvojčata
- rozvoj předmatematické gramotnosti, identifikace stejného tvaru se shodným počtem bodů
Téma k procvičování 15. 3. - 19. 3.: Jaro je tu
V měsíci březnu nastává jaro, na které se těší nejen lidé, ale i zvířátka. Teplé počasí, po kterém všichni touží, však stále nepřichází. Proto se říká: březen - za kamna vlezem, duben - ještě tam budem.
Ale první jarní den se blíží. Sněženky a sedmikrásky nám ukazují své kvítky, tráva se zelená a stromy si připravují své pupeny. Sluníčko probouzí broučky, čmeláky a včelky, které se chystají na první prolet.
Všichni mají novou energii a chystají se do přírody, aby ty změny viděli na vlastní oči.
Můžeme s dětmi pozorovat proměnlivé jarní počasí, barvy, poslouchat zvuky, počítat kytičky nebo včelky.
Nabídka činností:
- Zacvičíme si podle nového říkadla:
Podívej se, támhle v trávě, dřep a rozhlížení
kytička vyrostla právě. z dřepu do stoje
Čechrá si zelenou sukýnku, ruce v bok, zavrtět se
protahuje si barevnou hlavinku. roznožit, uklánět hlavu
K sluníčku lístky natahuje, stoj roznožmo,ruce
ještě se ospale protahuje. natahovat nad hlavu
Na louce není jediná, stoj snožmo, hlavou ne
protože jaro už začíná ! roznožit, rukama velká kola před tělem
- Vyprávíme si: jak asi vypadá první jarní den, jak se probouzí příroda, hledáme sněženky a jiné jarní kytičky, kočičky a jehnědy na větvích
- Jazyková hra:
Byla jedna slepička, co hledala zrníčka / na zahradě
našla žížalu / kroutila se tam ..../.....
Hra pokračuje tak, že děti opakují původní říkanku a postupně přidávají další vymyšlená slova a rýmy.
- Vystřihneme si vatové tampony a vyrobíme sněženky
- Jarní květiny pojmenuj a vybarvi
- Vytvoř skupiny podle velikostí
- Uvolňovací cviky, správné držení tužky - grafomotorika
- Najdi cestu nejkratší a nejdelší
- Orientace v číselné řadě
- Vybarvi si omalovánku
- Naučíme se písničku Jaro, léto, podzim, zima a zacvičíme si při ní
- https://www.youtube.com/watch?v=Mp8NO5Sy5QE
Téma k procvičování 8. 3. - 12. 3.: Vítejte vlaštovky, vítejte doma
Jarní příroda vybízí k pozorování - kvetou sněženky, podběl, jívy mají kočičky... příroda se probouzí ze zimního spánku. Přilétají ptáčci z dalekých krajů, kam odlétají před zimou. V trávě najdeme první broučky, začínají létat mouchy a včely. Tráva se začíná zelenat, po zimním období se do přírody vrací pestré barvy, zvuky a ptačí zpěv.
Tip na vycházky: https://ustecky.denik.cz/ctenar-reporter/pojdme-navstivit-zajimava-mista-usti-nad-labem-vyzyva-ustecka-keska-20210306.html
Nabídka činností:
- Které roční období je na obrázku? Vyprávění nad obrázky, typické znaky jara, rozvíjení slovní zásoby.
- Obrázkové čtení - příběh o tom, co se děje na jaře v lese
- Orientace v prostoru - kam letí a lezou?
- Spočítej a doplň puntíky berušce - procvičování matematických představ
- Najdi cestu do mraveniště
- Hádej a doplňuj
- Grafomotorika - uvolňovací cviky - šnek
- Jak se jmenují? Nastříhej a nalep
- Najdi a vybarvi zvířátka, která začínají na písmenko M
- Spoj zvířátko s jeho stínem
- Výroba ptáčka v hnízdě: https://pin.it/41VsdR0
- Nácvik písně: Žežuličko, kde jsi byla? https://m.youtube.com/watch?v=UvmDWaGrDXw
- Pohybová hra: Všechno lítá, co peří má
Téma k procvičování 1. 3. - 5. 3.: Já jsem malý zahradníček
Děti se seznámí s jarním počasím a jeho změnami, s tím, jaký vliv má počasí na přírodu a rostliny. Děti si vyzkouší setí semínek a sázení sazeniček, budou o rostlinky pečovat a pozorovat jejich klíčení a růst. Zábavnou formou posílí vztah k přírodě, poznají, že zahrádka může přinášet nejen starost o ni, ale hlavně velkou radost. Seznámí se s koloběhem vody v přírodě, uvědomí si, jak moc je voda pro život užitečná.
Nabídka činností:
- rozhovory o přicházejícím ročním období - jaru
- co vše najdeme a můžeme pozorovat na zahrádce
- ekologie (příroda, půda, co patří a nepatří na zahrádku, do přírody)
- setí semínek a sázení sazeniček - z dětí se stanou malí zahradníci, seznámí se s jednotlivými činnostmi a potřebným nářadím, které zahradníkům při péči o rostlinky pomáhají. Děti si nechají naklíčit semínka (např. řeřicha, fazole nebo hrách), budou pozorovat jejich klíčení a růst
- výroba
květinového věnečku - děti vymýšlí květiny, které kreslí, vystřihují a
lepí
- jarní básně: Jarní kytičky, Jarní básnička
- pracovní list - Tulipán (procvičovat správný úchop tužky, pastelky)
- seznámení s koloběhem vody v přírodě - Odkud se voda bere?
- prohlížení encyklopedií a obrázkových knih
- poslech čtené pohádky Kapička Karlička
- týden v přírodě - procvičování a počítání dnů v týdnu, tvoření skupin více x méně
- cvičení s malým míčkem, házení do výšky pravou, levou rukou, oběma
- na procházkách s rodiči pozorovat počasí, jeho změny, zahrádky, připravené záhonky